نام کامل:بیرامی,نام مستعار:خدمات مشاوره آروشا.آدرس سایت:www.acig.ir.همکاران:Arman Web

مرا بخاطر بسپار

ورود
  • تصویر شش
  • تصویر هشت
  • تصویر هفت
  • تصویر نه

چگونگی آموزش خلاقیت به دانش آموزان

آموزش خلاقیت به دانش آموزان,مشاوره و استقرار استاندارد ISO ,آموزش و استخدام HSE

چگونگی آموزش خلاقیت به دانش آموزان : در این مقاله روش های کارآمدی را در زمینه آموزش خلاقیت به دانش آموزان در اختیار شما قرار دهیم

آیا آموزش خلاقیت به دانش آموزان امکان پذیر است؟

خلاقیت موضوع جالب و بحث انگیزی هست که تاثیر آن در موفقیت و پیشرفت افراد ثابت شده است.

اما اینکه آیا می‌توان به آموزش خلاقیت به دانش آموزان پرداخت و آنرا به افراد آموزش داد تا بوسیله آن برنامه‌های دیگر آموزشی خود را پیش ببرند اکثر صاحب نظران امکان آموزش خلاقیت به دانش آموزان را تائید کرده‌اند.

اکثر روانشناسان آموزشی چه در مکتب شناختی و چه در مکاتب رفتاری معتقدند که خلاقیت و آفرینندگی قابل آموزش هستند.

در زیر مراحل آموزش خلاقیت آمده است:

طبقه بندی مسائل

مسائلی را که به یادگیرندگان می‌دهید طبقه بندی کنید.

مسائل و موضوعات را بطور کلی می‌توان به دو دسته مسائلی که شناخته شده هستند ولی راه حل آنها معلوم نیست و مسائلی که در آن هم مساله و هم روش حل مساله برای دانش آموز و کل بشریت ناشناخته است، تصمیم بندی کرد.

گفته می‌شود ابتدا مسائل را به دانش آموز داده شود که از دسته اول هستند یعنی مساله شناخته شده است ولی روش حل مساله برای دانش آموز ناشناخته است.

به تدریج می‌توان دانش آموز را در موقعیت هایی قرار داد که در آن هم مساله و هم روش حل مساله ناشناخته هستند.

هر چه موقعیت برای یادگیرنده ناشناخته تر باشد میزان خلاقیت بیشتر خواهد شد.
 

آموزش خلاقیت به دانش آموزان با مهارتهای حل مساله


یکی از روش های آموزش خلاقیت به دانش آموزان این است که به یادگیرندگان مهارتهای حل مساله را آموزش دهید و آنها را به استفاده از این مهارت ها ترغیب نمایید.

پژوهشهای انجام شده اثر بخشی تعدادی از فنون و مهارتهای حل مساله را در یادگیری تفکر آفریننده نشان داده‌اند.

معروفترین روش آموزش خلاقیت به دانش آموزان روش بارش مغزی است.

در این روش معلم مساله‌ای را به دانش ‌آموزان کلاس می‌دهد و از آنها می‌خواهد تا هر چه راه حل به ذهنشان می‌رسد برای مساله بگویند.

پیش از ارائه تمام راه حلها بوسیله همه دانش ‌آموزان کلاس ، هیچگونه اظهار نظری درباره آنها از سوی معلم یا سایر دانش‌آموزان ابراز نمی‌شود این روش شبیه روش تداومی آزاد مورد استفاده روانکاوان است.

در آموزش خلاقیت به دانش آموزان علاوه بر روش بارش مغزی ، آموزش مهارتهای پژوهشی نیز یادگیرنده را در یادگیری خلاقیت کمک می‌کند.

آموزش های روش صحیح وضع کردن فرضیه و آزمودن آن توانایی های تفکر خلاق را در یادگیرندگان افزایش می‌دهد. همچنین مطالعه خلاقانه را می‌توان به یادگیرنده آموزش داد.

به عبارتی می‌توان به دانش‌آموز یاد داد تا مطالب را به صورت خلاقانه مطالعه کنند. مثلا می‌توان به دانش‌آموزان گفت: وقتی به خواندن مطالب یک کتاب می‌پردازید به موارد استفاده مختلف اطلاعاتی که در آن کتاب به آنها برمی‌خورید بیندیشید.

خیلی اهمیت دارد که به راههایی که می‌توانید اطلاعات خوانده شده را در زندگی شخصی و حرفه ای خود بکار ببرید فکر کند.

تنها به این سوال اکتفا نکنید که مولف چه می‌گوید از خود بپرسید که چگونه می‌توانم آنچه را که نویسنده نوشته است مورد استفاده قرار دهم.

تنها به یک مورد استفاده اکتفا نکنید. تا آنجا که می‌توانید موارد استفاده‌های بیشتری را بیابید و بعضی از آنها را برای معارف آینده خود یادداشت کنید. ممکن است مدتی وقت لازم باشد تا این نوع مطالعه کردن را بیاموزید.

با این حال مایوس نشوید بعد از دو سه روز خواهید دید که می‌توانید این روش مطالعه را به راحتی بکار ببرید.

اهمیت دادن به دستاوردهای خلاقانه یادگیرنده

دستاوردهای خلاقانه یادگیرنده را مورد تشویق قرار دهید. تشویق و تقویت رفتارهای خلاقانه مانند تشویق هر نوع رفتار دیگر باعث نیرومندی و افزایش آن می‌شود.

برای این منظور نسبت به سوالات غیر متعارف یادگیرنده با احترام برخورد کنید و به آنها توجه کنید و از سرکوب کردن چنین سوالاتی خودداری کنید.

نسبت به اندیشه‌ها و راه حل‌های نامعقول او نیز توجه داشته باشید و با احترام برخورد کنید به کودکان نشان دهید که اندیشه‌های آنها با ارزش است. فرصت‌هایی به یادگیرندگان بدهید تا در آن به یادگیری‌های مورد علاقه خود بپردازند و یادگیریهای خود انگیخته آنان را مورد تشویق قرار دهید. به آنها فرصت دهید تا بدون ترس از عواقب ارزشیابی شما از کارشان به یادگیری ، تفکر و اکتشاف بپردازند.

بگذارید کودکان تجربه کنند!

تجارب کودکان را به موارد بخصوصی محدود نکنید. علاوه بر شرائط معمول و موقعیتهای متداول آموزش رسمی برای دانش آموزان فرصتهای تازه و متنوعی را نیز فراهم آورید.

برای مثال در درس علوم از دانش‌آموزان بپرسید، اگر نیروی جاذبه وجود نداشت چه اتفاقی برای انسان می‌افتاد؟ بیشتر سوالهایی را مطرح کنید که با چگونه و به چه طریق شروع می‌شوند.

از دانش آموزان بخواهید تا به طرح فرضیه بپردازند ، به استباط دست بزنند و اطلاعات خود را برای تبیین پدیده‌های تازه به کار برند. سوالهایی را مطرح کنید که تعداد زیادی جواب داشته باشند.

کشف استعدادهای ویژه هر دانش آموز

در آموزش خلاقیت به دانش آموزان نسبت به اختلافات فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید و در پرورش استعدادهای ویژه آنان بکوشید.

در یادگیری هرگز دانش‌آموزان را به رقابت با یکدیگر وادار نکنید و از یکسان بار آوردن آنها بپرهیزید.

هر دانش‌آموز دارای استعدادهای ویژه و خاص خود است که ممکن است از این لحاظ با سایر دانش آموزان فرق داشته باشد.

در پرورش استعدادهای ویژه فرد فرد دانش‌آموزان بکوشید.

شواهد موجود نشان می‌دهد که برخوردهای والدین و معلمان با کودکان در سالهای پائین کودکی بر رشد استعدادهای آنها تاثیر فراوان دارد.

مباحث مرتبط با عنوان

  •     ارزشیابی تحصیلی
  •     افراد موفق
  •     انگیزش در آموزش
  •     انواع تفکر
  •     تفکر
  •     خلاقیت
  •     رابطه خلاقیت با هوش و پیشرفت تحصیلی
  •     رفتارهای خلاقانه
  •     روش آموزش حل مساله
  •     روش آموزش مبتنی بر تغییر رفتار
  •     روش آموزش یادگیری
  •     موفقیت


مدرسه به عنوان یکی از اجزای مهم نظام آموزشی می تواند بر فرایند تفکر و مهارتهای ذهنی و شیوه‌های یادگیری دانش آموزان تأثیر شگرف بگذارد تا به راحتی بتواند در جهت تفکر نو و انتقادی و کشف مجهـــولات پیش برود و راه حل مناسبی برای مشکلات ارائه دهد.

بدین ترتیب مدرسه می تواند کانونی جهت یادگیری و پرورش افکار خلاق باشد.
   
محیط مدرسه از جنبه های مختلفی مانند شرایط فیزیکی(دیوارها،کلاس، ابزار و اشیاء موجود در مدرسه..) و روابط عاطفی میان افراد، نقش مدیر و ناظم بویژه معلم، روابـــط دانش آموزان با معلم، روابط دانش آموزان با یکدیگر، بر انگیزه یادگیری و خلاقیت تاثیر مستقیم دارد.

معلم در مدرسه بعنوان یک الگو نقش کلیدی ایفاء می‌کند.

در واقع اهمیت او در زندگی کودکان و نوجوانان مستعد و خلاق بیشتر روشن می گردد.

شایان ذکر است معلم شکل دهنده جو کلاس است و مهم ترین نقش را در پرورش خلاقیت دانش آموزان برعهده دارد و می‌تواند این نقش را از طریق روش های تدریس در کلاس به انجام رساند

 

درخواست تماس

برای درخواست مشاوره؛ لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید:

شماره تماس(*)
شماره تماس وارد شده صحیح نمی باشد.

برای ارسال نظر کلیک کنید
  • نظری ارسال نشده است

نشان شده ها

  • نظری ارسال نشده است

مورد علاقه ها

  • نظری ارسال نشده است

نماد اعتماد

خبرخوان

سایت خبری تحلیلی تابناك|اخبار ایران و جهان|TABNAK

سايت خبري تحليلي تابناك
  • روسیه که هدف تحریم های گسترده اروپایی و آمریکایی قرار دارد، اداره مبارزه با تحریم برای مقابله سازمان یافته با این اقدام ها را راه اندازی می کند.

  • در مورخه 21 فروردین ماه 1397 ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت تا سیاست های ارزی جدیدی را دنبال نماید. بر همین اساس، سقفی برای ارز مسافرتی در نظر گرفته شد و برای رفاه حال مسافران خارج از کشور تصمیم گرفته شد تا این ارز مسافرتی به قیمت دولتی به آن ها پرداخت شود. با گذشت زمان مشخص شد که برخی در حال سوءاستفاده کردن از ارزهای مسافرتی هستند و بانک مرکزی جمع بندی های خود در این زمینه را جهت تصمیم گیری به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرده است.

  • ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی جهان به دنبال اتهامات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به چین و اروپا مبنی بر دستکاری عمدی ارز در حدود ۰.۶ درصد پایین آمد.

  • عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر ضمن اعلام اینکه سکه‌های تحویل شده به بازار عرضه نشده است، از افزایش حباب ۲۰۰ هزار تومانی سکه طی یک هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت سکه حدود ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد.

شمارشگر بازدیدها

امروز17
دیروز41
هفته430
ماه1085
کل بازدیدها73988