نام کامل:بیرامی,نام مستعار:خدمات مشاوره آروشا.آدرس سایت:www.acig.ir.همکاران:Arman Web

مرا بخاطر بسپار

ورود
  • تصویر شش
  • تصویر هشت
  • تصویر هفت
  • تصویر نه

آموزش خلاقیت به دانش آموزان

آموزش خلاقیت به دانش آموزان

آموزش خلاقیت به دانش آموزان

مقدمه ای از آموزش خلاقیت به دانش آموزان را این چنین شروع میکنیم :

زندگی پیچیده امروزی ، هرلحظه در حال نو شدن است و خلاقیت و نوآوری، ضرورت استمرار زندگی فعال ؛ انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی نیازمند نوآوری و ابتکار است تا انگیزه تنوع طلبی خود را ارضا کند .

جامعه انسانی برای زنده ماندن و گریز از مرگ و ایستایی به تحول و نوآوری نیاز دارد و امروز شعار ((نابودی در انتظار شماست مگر این که خلاق و نوآور باشید )) در پیش روی مدیران همه سازمان ها قرار دارد اما مسئولیت سازمان های آموزشی به خصوص آموزش و پرورش که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان و آینده سازان جامعه را برعهده دارد، صبغه ای دیگر به خود می گیرد.

از این رو سازمان های آموزشی از یک سو وظیفه فراهم آوردن زمینه رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و استفاده صحیح و جهت دار از استعدادها و توانایی های افراد را برعهده دارند که این خود زمینه ساز توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه است و از سوی دیگر برای پویایی خود نیازمند آموزش خلاقیت به دانش آموزان و بهره مندی از خلاقیت و نوآوری در سطوح سازمانی می باشند .

انواع و اشکال تلفیق

آموزش خلاقیت به دانش آموزان (کیس case، ۱۹۹۲) به چهار نوع تلفیق درسی تقسیم می شود که  به شرح زیر اشاره می کند:

1- تلفیق محتوا
2- تلفیق مهارت ها و فرآیندها
3-تلفیق مدرسه و فرد
4- تلفیق گرائی

رویکرد برنامه درسی تلفیقی

گلاثورن (۱۹۹۴)، رویکردهای تلفیق برنامه درسی رابرای آموزش خلاقیت به دانش آموزان در دو دسته کلی تقسیم می کند:

الف- تلفیق برنامه درسی، در حالی که مواد درسی مجزا حفظ می شود که خود به چهار دسته تقسیم می شود:

1- ارتباط دو ماده درسی، به طوری که محتوای مشابه، در یک زمان تدریس شود مثلا در کلاس ریاضی به دانش آموزان عملیاتی که برای کلاس علوم مورد نیاز است تدریس شود.

2- تلفیق مهارت هایی که رشته ها را درمی نوردد، مانند خواندن، نوشتن، تفکر، یادگیری. برخی صاحب نظران آن را برنامه «درسی جوش خورده» می خوانند.

3- تلفیق درون رشته ها، مانند کل زبان یا علوم یک پارچه (واحد). برای مثال: معلم به جای این که نوشتن را جدای از خواندن تدریس کند، این دو جنبه مهارت های زبانی را تلفیق کند.

4- تلفیق غیررسمی: در تدریس یک درس از محتوای درس دیگر استفاده می شود. مثلا در حالی که معلم ابتدایی، مطالعات اجتماعی تدریس می کند، دانش آموزان داستان هایی درباره آن دوره مورد مطالعه را بخوانند.

ب: تلفیق دو ماده درسی یا بیشتر

موارد زیر به آموزش خلاقیت به دانش آموزان نوجوانان کمک می کند :

-به کودکان آموزش دهیم که از تلاش های خود راضی بوده و به ارزش آن پی ببرند .
-به سوالات غیرعادی کودکان احترام بگذاریم .
-به نظرات و راه حل های عجیب آن ها احترام بگذاریم چرا که کودکان بسیاری از ارتباطات را می بینند که والدین و معلمان آن ها را نمی بینند .
-به کودکان نشان دهیم که نظراتشان ارزش شنیدن و فکر کردن را دارد و آن ها را به آزمایش کردن نظراتشان تشویق کرده و با ایجاد رابطه میان کودکانمان و دیگران به نظراتشان اعتبار دهیم .
-فرصت هایی را برای آن ها فراهم کنیم که به ابتکارهای فردی آن ها ارزش و اعتبار می دهد .
-نظارت بر کودکان و وابستگی زیاد به یک برنامه آموزشی معین یادگیری و ابتکار عمل را در کودک از بین می برد .
-استفاده از مطالب آموزشی بسیار زیاد و بدون در نظر گرفتن فرصت هایی برای فکر کردن شدیدا مانع یادگیری کودک می شود .
-می توانیم فرصت هایی را فراهم کنیم تا کودک بدون ترس از ارزیابی فوری فکر وکشف کند .

ارزشیابی مکرر به خصوص در هنگام تمرین، یادگیری و ابتکار و استفاده از روش های خلاق کودک را نگران می سازد .

ما باید اشتباهات صادقانه آن ها را به عنوان بخشی از جریان خلاقیت بپذیریم.

تعریف خلاقیت:

خلاقیت ؛ نمایش بالاترین درجه سلامت عاطفی
خلاقیت ؛ دوباره نگاه کردن است.
خلاقیت ؛ خارج شدن از پشت درهای بسته است.
خلاقیت ؛ فرایند مقابله ای واقع بینانه با یک مسئله و درگیری و جذب شدید

یکی از روش های آموزش خلاقیت به دانش آموزان، این است که از کودکان بخواهیم جملات ناتمام، داستانهای ناکامل و نقاشی ها و تصاویر نیمه تمام و مبهم و حتی اشیاء نیمه کاره را کامل کنند. کودک در چنین مواردی، سعی می کند منتهای ابتکارات خود را برای تکمیل مطالب یا شیء ناتمام به کار برد.

برای مربی محتوای در آموزش خلاقیت به دانش آموزان قسمت تکمیل شده نباید چندان مهم باشد، بلکه:

- روش و چگونگی تکمیل در درجه اول اهمیت قرار دارد.
- تکمیل کردن، قوای خلاقه کودک را به کار می گیرد.
- کودک اندوخته معلومات خود را به منصه ظهور می رساند.
- کودک اندوخته معلومات خود را تجربه می کند.

معلمان بایدعلاوه بر شرایط معمول و موقعیت های متداول آموزش رسمی، برای دانش آموزان فرصت های تازه و متنوعی نیز فراهم آورد تا آموزش خلاقیت به دانش آموزان امکان پذیر باشد.

به عنوان مثال: در درس علوم، از دانش آموزان بپرسند اگر نیروی جاذبه وجود نمی داشت چه اتفاقاتی برای انسان می افتاد؟ بیشتر سؤال ها را با (چگونه و به چه طریق) شروع کنید تا دانش آموزان به طرح فرضیه بپردازند، به استنباط دست بزنند و اطلاعات خود را برای تبیین پدیده های تازه به کار برند.

-یکی دیگر از روش های آموزش خلاقیت به دانش آموزان این است که سؤال هایی مطرح کنید که تعداد زیادی جواب داشته باشند سؤال هایی که تنها یک جواب داشته باشند، به (تفکر همگرا) می انجامند، اما سؤال هایی که دارای جواب های زیادی باشند ، مشوق (تفکر واگرا) هستند.

تخیل و فکر زیربنای خلاقیت است، زیرا هر اندازه شخص بتواند راجع به موضوعی تا آن جا که ممکن است مطالب تازه در ذهن خود بپرورد، به همان اندازه امکان انتخاب او بیشتر است، اما تخیلی که زیربنای خلاقیت است محدود می باشد و در آن امکانات اجرایی مطالب پرورده شده مورد نظر قرار می گیرد.

تورنس در مورد آموزش خلاقیت به دانش آموزان می گوید: تفاوت عمده بین فکر تخیلی بیماران روانی و فکر خلاق شخص سالم در این است که:

الف- بیمار روانی جلوی قوه تخیل خود را رها می کند و هرگز درصدد وارسی و تجدیدنظر تخیلات خود برنمی آید.
ب- شخص سالم، تفکر خلاق خود را محدود می سازد و فقط درباره موضوع معینی به ایده آرایی می پردازد و هر چند گاه یکبار ایده های خود را ارزشیابی می کند و فقط به دنبال ایده هایی می رود که او را آسان تر به هدف می رسانند.

درخواست تماس

برای درخواست مشاوره؛ لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید:

شماره تماس(*)
شماره تماس وارد شده صحیح نمی باشد.

برای ارسال نظر کلیک کنید
  • نظری ارسال نشده است

نشان شده ها

  • نظری ارسال نشده است

مورد علاقه ها

  • نظری ارسال نشده است

نماد اعتماد

خبرخوان

تابناک | TABNAK

سایت خبری تحلیلی تابناک | اخبار ایران و جهان | TABNAK

شمارشگر بازدیدها

امروز64
دیروز67
هفته379
ماه843
کل بازدیدها78189